Wiertnica elektryczna – budowa i zasada działania

Wiertnica to urządzenie, które stosowane jest na dużą skalę w różnych branżach przemysłu, w budownictwie oraz energetyce. Tam, gdzie niezbędna jest kompaktowość i precyzja wykorzystać można modele wiertnic elektrycznych. Czym jest, jak działa i jak jest zbudowana wiertnica elektryczna?

Wiertnica elektryczna – zasada działania

Urządzenie, jakim jest wiertnica elektryczna, zostało stworzone i przystosowane do tego, aby wiercić otwory w bardzo twardym podłożu. Najczęściej jest to beton, asfalt, a także podłoże skalne, kamienne itp. Najbardziej charakterystyczną cechą jest to, że dzięki specjalnej konstrukcji możliwe jest wiercenie otworów o regularnym, powtarzalnym kształcie.

Stosowane obecnie wiertnice elektryczne dostępne są w dwóch wariantach, jako urządzenia ręczne oraz sterowane. W tych drugich precyzja działania jest dużo większa. Poszczególne modele wiertnic różnią się między sobą nie tylko zastosowaniem, ale głównie budową. Elektryczne wiertnice do nawierzchni to najczęściej urządzenia rdzeniowe, przygotowane w formie przyczepy, co jest kluczową kwestią w kontekście mobilności. Stabilne podwozie przyczepy jest kluczowym elementem. Wykonane z doskonałych komponentów gwarantuje stabilność całego urządzenia. Stalowa konstrukcja ma za zadanie zapewnić stabilność, ponieważ to do niej przymocowane są wszystkie kluczowe elementy, w tym silnik oraz ramię wiertnicy. Rama pozwala także na tłumienie drgań, jakie generowane są podczas działania urządzenia.

Dobrej jakości urządzenia wiertnicze wyposażone są w dodatkowe mechanizmy, w tym obrotowy i postępowy. Są one dużym ułatwieniem w czasie precyzyjnego prowadzenia wiertła.

Zasada działania wiertnicy elektrycznej wykorzystuje mechanizm, w którym napęd przekazuje niezbędną do pracy energię z silnika bezpośrednio na wiertło. Producenci wykorzystują w tym celu różne dostępne obecnie możliwości, najpowszechniejszymi są pasek klinowy lub wał napędowy.

Dodatkowe elementy wyposażenia wiertnicy elektrycznej

Dużym udogodnieniem jest to, że nowoczesne wiertnice elektryczne wyposażone są w dodatkowe elementy, wspomagające i ułatwiające pracę. Niektóre z nich wpływają również na poprawę bezpieczeństwa. Najczęściej wykorzystywane to:

  • światła LED;
  • lampa ostrzegawcza;
  • port pozwalający na szybkie ładowanie akumulatorów;
  • wskaźnik naładowania akumulatora;
  • cyfrowy wyświetlacz, który precyzyjnie pokazuje głębokość wykonanego pomiaru;
  • pilot sterujący.

Rozwiązań jest wiele, dlatego przed zakupem warto dokładnie poznać ofertę, aby wybrać optymalne rozwiązanie, dostosowane do potrzeb. Dlatego w ofercie viateco.eu dostępne są wyłącznie doskonałej jakości rozwiązania, pozwalające na rzetelną realizację każdego zadania.

Jak zbudowane jest wiertło wiertnicy elektrycznej?

Każda wiertnica elektryczna wyposażona jest w specjalne wiertło, cechująca się wysoką solidnością i wytrzymałością. Jest to niezbędne, aby prace były skuteczne i efektywne, a wiercenie w twardym materiale nie powodowało uszkodzenia wiertła i urządzenia.

Przyglądając się bliżej konstrukcji wiertła można wyróżnić określone, charakterystyczne elementy budowy. Podstawą jest oczywiście wiertło. Pozwala ono na wykonanie otworu. Ze względu na materiał, w jakim wykonywany jest odwiert musi cechować się dużą wytrzymałością, dlatego zazwyczaj stosuje się wiertła diamentowe. Jest ono osadzone na trzpieniu. Ma on kształt stożka i wykonany jest ze stali wysokiego gatunku. Dzięki temu trzpień charakteryzuje się odpornością na ścieranie. Kolejnym elementem są specjalne łopatki, znajdujące się na zewnętrznej powierzchni trzonu. W zależności od modelu wiertnicy mogą się one od siebie różnić kształtem i wielkością oraz umiejscowieniem na trzonie. Ich zadaniem jest oderwanie oraz usuwanie materiału w czasie wiercenia.

W wiertle urządzenia wiercącego wyróżnić należy także kanał odwadniający, który pozwala na odprowadzenie z obszaru roboczego wody lub innych płynów chłodzących. Jest to sposób, aby zadbać o czystość otworu i tym samym – kondycję wiertła. Ponadto wiertła wyposażone są w dodatkowe złącza, które pozwalają na ich przymocowanie do ramienia wiertnicy.

Materiał zewnętrzny